Fikse punktering – og hvordan du forebygger det

Finnes det noe kjedeligere enn å trille sykkelen ut på oppkjørselen, svinge benet over salen, bare for å oppdage at dekket er helt flatt? Jo, selvfølgelig finnes det, men det er fortsatt ganske kjedelig. Her går vi gjennom hvordan du kan forebygge punktering og hvordan du kan reparere slangen når uhellet først er ute.

Loading image...

Tips for å forebygge punktering

Det beste ville selvfølgelig vært å slippe å få punktering i det hele tatt. Så langt har vi ingen magisk løsning, men det finnes noen ting du kan gjøre for å øke sjansene dine for å unngå det.

 

Nummer én: Pumpe dekkene

Det er alltid fint når løsningen er enkel. Å pumpe dekkene er det absolutt beste du kan gjøre for å forebygge punktering. Men det er ikke nok å bare fylle dekkene med luft, du må være nøye med lufttrykket. Et dårlig oppumpet dekk sliter på slangen og øker risikoen for gjennomslagspunktering.

Vi anbefaler generelt et lufttrykk på 3-4 bar* i dekkene, men mengden du trenger avhenger av dekkstørrelsen, sykkeltype og bruksområde. Du bør finne anbefalt lufttrykk for din sykkelmodell i brukermanualen som fulgte med sykkelen.

 

Riktig lufttrykk øker sikkerheten, komforten og dekkenes levetid


Å ha riktig lufttrykk er viktig for å sikre en trygg og effektiv sykling, og det vil gi dekkene lengre levetid. Du får bedre kontroll over sykkelen og minimerer risikoen for å miste balansen. Du får også bedre veigrep.

Riktig pumpede dekk gjør at sykkelen ruller jevnere og mer effektivt. Du trenger ikke å anstrenge deg like mye for å tråkke, og du kan oppnå høyere hastigheter med mindre motstand. Altfor myke dekk slites raskere og må byttes ut oftere.

Som om du ikke har fått nok grunner til å passe på dekktrykket, her er en til: Riktig lufttrykk gir en mer behagelig sykkeltur, siden dekket absorberer støt og ujevnheter i veien bedre enn det gjør med for myke eller harde dekk.

Reparer punktering på 10 enkle trinn


Du trenger (utover den punkterte slangen):

• Vann og såpe
• To dekkspak
• Et lappesett; Lim, vulkaniseringsmiddel eller punkteringsvæske, sandpapir og lapper
• Eventuelt en unbrakonøkkel
• Sykkelpumpe
• Litt tålmodighet

Hullet som har oppstått, vil selvfølgelig alltid være der, men slangen kan repareres. Slik går du frem:

 

Loading image...

1. Ta av hjulet

Hvis det sitter fast et glasskår eller andre fremmedlegemer i dekket, fjern det først.

Bruk dekkspakene til å fjerne dekket fra sykkelens felg. Det er forskjellige metoder for å ta av hjulet, da ulike sykler har ulike aksler. Hvis sykkelen din har hurtiglås eller stikkaksel, er det bare å skru av hjulet for hånd. Hvis ikke, kan du trenge en unbrakonøkkel for å løsne hjulet.

2. Tøm hjulet for luft

Tøm hjulet for all luft. Deretter løsner du dekket rundt felgen. Det går lettere hvis du klemmer sammen dekket fra begge sider slik at dekkets kant løsner fra felgen og trekkes lavere mot felgens senter. Her er felgen mindre, så dette gjør det lettere å ta av dekket.

 

3. Klare for dekkspakene

Nå er det på tide for dekkspakene å vise sine ferdigheter. Sett dekkspaken mellom dekket og felgen, men vær forsiktig så du ikke presser den for langt inn, slik at slangen klemmes og skades.

Bryt nå opp kanten og fest dekkspaken til en av eikene. Gjenta prosedyren med den andre dekkspaken. Deretter skal du kunne dra dekkspaken langs felgen slik at den siste biten løsner.

4. Ta ut slangen

Skru av ventilen og dra forsiktig ut slangen. For å dra ut slangen må du få dekkets kant tilbake over slangen mens du trekker ut ventilen.

 

5. Finn punkteringen

Fyll en skål med vann og tilsett noen dråper oppvaskmiddel, og bland det godt. Påfør væsken på dekket og pump det opp. Så, hvor er punkteringen? For å finne det bitte lille hullet, skal du nå kunne se bobler som dannes der punkteringen er, fra luften som strømmer ut av hullet. Du kan også kjenne med hendene rundt dekket; du burde da kunne føle lufttrykket fra hullet. Marker hullet med en penn for å holde styr på hvor det er før neste trinn.

 

6. Sandpapir rundt hullet

En sykkelslange har små skjøter og linjer fra produksjonen der gummiens høyde er litt høyere enn den glatte overflaten. Punkteringer er flinke til å søke opp slike steder og sette seg der, noe som gjør det litt tricky å reparere punkteringen. Det er ekstremt viktig å slipe ned kantene/skjøtene slik at luften ikke lekker ut langs denne lille forhøyningen.

 

7. Påfør limet/vulkaniseringsløsningen

(Du kan også bruke selvklebende lapp, i så fall bruker du selvfølgelig ikke lim eller vulkaniseringsløsning før du fester lappen)

Bruk tuppen på tuben for å påføre limet eller vulkaniseringsløsningen slik at du får et tynt lag på slangen. Glatt umiddelbart ut limet. Du kan bruke undersiden av lappene som en pensel for å få jevn påføring av limet. Et tynt, jevnt lag gjør at limet tørker raskere, lappene holder bedre og sitter tett. Det ser dessuten penere ut.

Et annet alternativ til lim og vulkaniseringsvæske er såkalt punkteringsvæske. Det er en løsning som midlertidig tetter punkteringshullet og varer i et par måneder. Det er en praktisk løsning hvis du får punktering et stykke hjemmefra og vil kunne sykle hjem.

 

8. Fest lappen

Det tar noen minutter for limet å tørke. Deretter presser du lappen over hullet. Pass på at lappen havner nøyaktig på riktig sted med én gang, for limet vil gripe tak i lappen umiddelbart. Trykk lappen godt fast på alle sider og glatt den ut ordentlig. Hold gjerne tommelen over lappen en stund for å forsikre deg om at den sitter godt.

Loading image...

9. Sett tilbake dekket

Plasser slangen i dekket og monter det tilbake på sykkelfelgen. Sørg for at dekket er jevnt plassert rundt felgen, og at slangeventilen er riktig justert med ventilen i felgen. Pass på at ventilkappen er på plass slik at skitt ikke kommer inn i ventilen. Sett hjulet tilbake på sykkelen.

 

10. Pump opp dekket

Vent gjerne en stund før du pumper opp dekket. Pass på å pumpe opp til riktig lufttrykk. Sjekk dobbelt så nøye for synlige lekkasjer eller bobler rundt ventilen eller på dekket.

Tada, nå er sykkelen klar til å rulle ut på veiene igjen. Ha en hyggelig sykkeltur!

Loading image...